Førstereis

Vi har mye å være stolte av i Kristiansand, blant annet kan vi skryte at vi har et av verdens største barnekor. Så mange som 270 seksåringer fra barnehagene i Kristiansand er med i koret «Førstereis». Repertoaret deres er stort; sjantier, kristiansandssanger og Tall Ships Hymnen. De opptrer alene eller sammen med Fullriggeren Sørlandets Shantykor. Sylvi Hjertvik er leder på Odderøya barnehage og har lederansvaret for dette fantastiske barnekoret. Sylvi er selve hjertet for at dette koret eksisterer og hun er til stor inspirasjon for driften av dette store barnekoret. Koret har jevnlige øvelser og opptrer gjerne når de får en hyggelig henvendelse. Årets store koroppdrag er å delta på selveste åpningen av The Tall Ships Races, den 25. juli kl 16.00 på hovedscenen. Da skal alle de 270 barnehagebarna opptre sammen med Shantykoret, Helene Bøksle og Torstein Sødal. Bjørn Ole Rasch sørger for musikken. Dette er bare nødt til å bli en stor opplevelse. Vi garanterer deg at det er verd å ta turen innom havna og få med seg selveste åpninga av folkefesten....

Knuter og knop

Tau betyr opprinnelig ”middel til å trekke med”. De første tauene ble trolig flettet av lærreimer. Plantefibre fra greiner, røtter og bast ble også tidlig brukt. Tau av lin var lenge vanlig i både rigg og seil, men lintau var ikke så sterkt. Knuter kan deles opp i tre hovedgrupper: Knuter på egen part, f.eks. åttetallsknop Fortøyningsknuter, f.eks. halvstikk Sammenbindingsknuter, f.eks. flaggstikk   Tauverk – historikk og noen vanlige begreper Tau betyr opprinnelig ”middel til å trekke med”. De første tauene ble trolig flettet av lærreimer. Plantefibre fra greiner, røtter og bast ble også tidlig brukt. Tau av lin var lenge vanlig i både rigg og seil, men lintau var ikke så sterkt. Etter hvert ble hamp tatt i bruk, og ble det viktigste råmaterialet i både seil og tauverk, og det var mye sterkere enn lintau. I dag lages tau av både naturfibre og av kunst- (syntetiske) fibre. Det er vanlig å bruke naturfiber fra hamp, bomull, jute, lin, manila og sisal. Syntetisk tau er det vi kaller for “nylontau”. Det er sterkere og er mer elastisk. I tillegg tåler det bedre sollys, og blir ikke ødelagt av saltvann. Det er flere måter å lage tau på. I dag brukes som regel en repslagermaskin som kalles en reperbane. Noe tauverk blir også flettet.   Benevnelser på tau med forskjellige tykkelser: Mindre enn 1 mm kalles tråd/garn Fra 1 – 3 mm kalles snor. Fra 3 – 10 mm kalles tau. Tau som er ekstra tykt, kalles trosse.   Takling Tau som skal sikres så det ikke rakner, kalles en takling. Det vil si at du surrer eller syr...

Det fonetiske alfabet

Det fonetiske alfabetet brukes når du skal stave/bokstavere viktige ord. Det er svært nyttig for å unngå misforståelser og brukes særlig i radiokommunikasjon for oppgi koder og kallesignaler for båter og fly. Hvordan høre forskjell på M og N, eller på D og T? Det er ikke lett! Men hvis du sier Mike – November eller Delta – Tango, så hører man lett forskjellen. Mer info om det fonetiske alfabetet Det fonetiske alfabetet brukes også av for eksempel politet ved radiosamband. På radio kan det særlig være vanskelig å tyde enkle bokstaver for eksempel i et bilnummer: SF 12345. Istedet blir det sagt Sierra-Foxtrot 12345. Det fonetiske alfabetet er internasjonalt og kan brukes over hele verden. Hvordan staver du ditt eget navn med det fonetiske alfabetet? (lyd-alfabetet) Kan man stave også ved hjelp av andre signaler enn STEMMEN? (Morse) I hvilke situasjoner kan det komme til nytte? Har du hørt morse signalet for SOS? (   …… – nødsignal som betyr Hjelp!) Der finnes også et alfabet basert på flagg.   Bokstav Lyd Morsesignal Flaggsignal A ALFA     B BRAVO     C CHARLIE     D DELTA     E EKKO     F FOXTROT     G GOLF     H HOTELL     I INDIA     J JULIET     K KILO     L LIMA     M MIKE     N NOVEMBER     O OSKAR     P PAPA     Q QUIBEK     R ROMEO     S SIERRA     T TANGO  ...

Maritime ord og uttrykk.

Visste du det? ”Det går som en rød tråd gjennom …….” Sier noe om sammenheng og enhetlighet. Uttrykket stammer fra Royal Navy: Alt tauverk som tilhørte den engelske marinen var (og er fremdeles) produsert med en rød tråd i en av kordelene (taudelene). Dette indikerer at tauet tilhører marinen, og den som har et slikt tau ligger tynt an….   ”Å ta rev i seilene” Et uttrykk som brukes når noe må roes ned, behov for en tenkepause Uttrykke stammer fra seilspråket: Når en tar et rev i et seil, reduserer en seilarealet slik at det blir trygt å seile selv om vinden er sterk. Det er festet ”revelisser” – korte tautamper – i seilet slik at disse kan binde seilet sammen når en skal ”reve”. Det er vanlig å redusere seilarealet når det er varsel om sterk vind, eller når sterk vind kommer overraskende på seileren. Da unngår en at fartøyet legger seg kraftig over og at seilene blir ødelagt.   ”Å klare brasene” Et uttrykk som brukes når en mestrer en vanskelig oppgave/utfordring. Uttrykket stammer fra store seilskip. På en skværrigget båt må en svinge bommene slik at seilene kan justeres når en skifter kurs. Det er en svær jobb å svinge seilene; det må gå raskt, og mannskapet må ofte løpe med brasene og siden sette fast. Det kan lett bli knuter på de lange tauene dersom en ikke planlegger ordentlig.   ”Det går på stumpene” Et uttrykk som sier noe om at det er lite igjen, om at det er lite å gå på før det går galt. Uttrykket stammer fra seilskipene. ”Stompen” er navnet...

Sjørøvere & pirater!

Fra middelalderen , og helt frem til 1600- tallet var Norskekysten utrygg for virkelige sjørøvere. Sjørøvere eller pirater kalles de som raner, stjeler og plyndrer på havet. Sjørøverne angrep stort sett andre fartøy, men også enkelte ganger mål på land. Sjørøverne delte utbyttet etter systemer som var avtalt på forhånd, men pirater som utmerket seg spesielt i kamp fikk ofte noen ekstra fordeler. Mannskapet på ei sjørøverskute var ofte satt sammen av menn som av ulike årsaker var blitt utstøtt fra samfunnet. De var også kjent for å frigi slaver fra slaveskip, og tilby dem plass blant seg. Det var også noen få kvinner blant sjørøverne. Det eksisterer også sjørøvere & pirater i dag. De er stort sett å finne i farvannene mellom Stillehavet & Indiahavet. I løpet av 2008 ble piratvirksomhet ved Somalia et økende problem, og flere land har sendt marinefartøy som patruljerer ved kysten av landet. Interessen for sjørøvere og pirater steg i Norge da Terje Formo kom med rolleskikkelsen Kaptein Sabeltann. I tillegg har piratene fått en renessanse med filmen Pirates of Caribeean.   TYPISK PIRATKOSTYME: Ulike fargerike klær, som ikke matcher…. Lapp over øyet En trefot Krok for den ene hånden Stor ørering i gull Tørkle om hodet Papegøye på ene skulderen Bustete skjegg Trehjørnehatt Skipsapekatt   ——————————————————————————– BOKLISTE Sjørøvere kan du også finne i bøker… hvis du ikke tør å møte kaptein Sabeltann… Kristiansand Folkebibliotek nettside Barnas store sjørøverbok Mange korte og lange fortellinger om sjørøvere. Barnas første røverbok I denne boken finner du mange fortellinger om røvere. Her møter vi både kaptein Kaliber, kaptein Sorte Bill og Kasper, Jesper og Jonatan. Pirater! av...

Gallionsfigurer

En gallionsfigur i baugen betyr lykke! Gallionsfigurene ble brukt som dekorasjon på skipene. Siden figurene var av tre, sprakk og råtnet de. Det er derfor få igjen av de orginale symbolene fra seilskutetiden! Enkelte ganger var det rederens eller kapteinens kone el. datter som var modell for gallionsfigurene. I dag finnes det kunstnere med spesiell interesse for den vakre gamle tradisjonen, og som lager figurer for salg – til både utendørs og innendørs bruk. Les mer om Gallionsfigurer og dens historie på Wikipedia...

Oppgaver signalflagg

1) Bruk oversikten til å finne ut hva det står her: (seil)   2) Tegn ditt eget navn med signalflagg. Signalflaggene og deres bokstav- betydning:...

Morsealfabetet

Signalene kan for eksempel være radiosignaler, lydsignaler, eller lysglimt. Hvert tegn består av en serie med lange eller korte signaler der de lange (strekene) er tre ganger så lange som de korte (punktene). Distansen mellom hvert signal skal ideelt sett være lik et punkt. Avstanden mellom hver karakter er lik tre punkter og avstanden mellom hver ordgruppe er lik sju punkter.   A amy * B bolle * C cobra * D dolk * E eg * F feire * G grue * H hagle * I ild * J jesus * K kran * L lesbe * M mus * N nål – O obs – P pizza – Q quiz – R ring – S seil – T tårn – U ufin – V video – W watt – X X- nabo – Y ycom – Z zoma –   Her er en annerledes måte å lære morsealfabetet på. Her får du huskeord som representerer prikker og streker for morsealfabetets 26 bokstaver. Hvis man har lyst til å prøve å huske regler ved å bruke tankekart, kan dette være en fin måte å lære seg Morsealfabetet på. Se videoen og prøv selv. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/436200   Bokstaver mellom A-M = prikk. Bokstaver mellom N- Å = strek Tiden mellom hvert trykk skal være lik en prikk En strek varer like lenge som tre prikker Tiden mellom to bokstaver skal være lik tre prikker (en strek) Tiden mellom to ord skal være lik seks prikker (to streker) Eks. PIZZAP = pIZZA = *–*P= *– * Hvis du husker regla, kan du lett finne morsealfabetets koder. Så er det bare å...

Gammel overtro på sjøen

Ikke se bort i fra at det kan være lurt å være litt overtroisk og lytte til gamle regler. Skal vi tro redaktøren av ”Skippers beste tips” er det spesielt seilbåtfolket som er utsatt for havets mysterier. Det er jo en trøst.   Sjønissen. Klabatermannen, den ondskapsfulle sjønissen, varsler skipets undergang når han kommer om bord. Han tar seg om bord fra taustumpen som henger etter båten. Det er med andre ord viktig å få slepetauet raskest mulig om bord. Den regelen gjelder fortsatt, kanskje mer for ikke å få det i propellen enn å hindre sjønisser. En mynt under masten gir lykke. Fenomenet er ikke så sjeldent, spesielt i båter med tremast. Helst skal det være en sølvmynt eller en annen mynt med stor verdi. Det skader jo ikke å legge en mynt her, hvis det er plass? Tallet 7! Et båtnavn på syv bokstaver betyr lykke, en bokstav for hvert av de syv hav. Det finnes unntak fra regelen, for eksempel ”Titanic”. Et øye i baugen eller en gallionsfigur betyr lykke – og båten finner lett veien frem. Plystring. Om du plystrer om bord, viser du en grad av munterhet som påkaller stormen og tordenværets vrede. Overtroen sier at det kan gå noen dager før uværet setter inn. Det betyr vel at det er store muligheter for at dette er en ”sann” regel. Før eller senere setter jo uværet inn. Er det derimot vindstille, kan en skipper på en seilbåt plystre litt, for da skal vinden komme. Samtidig kan han krafse litt med neglene på masten. Hjelper ikke dette straks, er det bare å plystre høyere. Så kommer det vind...